خبر

خانه > اخبار > بومی سازی راهکارهای دیجیتال برای ارتقای شفافیت و عدالت در نظام‌های مالی و مهندسی
طراحی نرم افزار
04 اردیبهشت 1403

بومی سازی راهکارهای دیجیتال برای ارتقای شفافیت و عدالت در نظام‌های مالی و مهندسی

شرکت اندیشه فناوری اطلاعات قرن با ارائه دو محصول دانش‌بنیان در حوزه نرم‌افزار صندوق‌های قرض‌الحسنه و نرم‌افزار سازمان‌های نظام مهندسی ساختمان، گامی در جهت بومی‌سازی راهکارهای دیجیتال و ارتقای شفافیت و عدالت در این نظام‌ها برداشته است. این شرکت با تمرکز بر نیازهای داخلی و استفاده از دانش و تخصص بومی، راه‌حل‌هایی نوآورانه برای چالش‌های موجود در این حوزه‌ها ارائه می‌دهد.

به گزارش دبیرخانه برنامه ملی آبادیران مدیر عامل شرکت اندیشه فناوری اطلاعات قرن ابتدا در خصوص محصولات این شرکت و کاربرد آن‌ها بیان کرد: شرکت اندیشه فناوری اطلاعات قرن دو محصول دانش‌بنیان در حوزه نرم‌افزار صندوق‌های قرض‌الحسنه و نرم‌افزار سازمان‌های نظام مهندسی ساختمان ارائه می‌دهد.

نرم‌افزار صندوق‌های قرض‌الحسنه این شرکت، مجموعه‌ای کامل از خدمات بانکداری الکترونیکی را به صندوق‌های بزرگ کشور ارائه می‌دهد و تمامی نیازهای آنها را در این زمینه برآورده می‌کند.

وی افزود: نرم‌افزار نظام مهندسی ساختمان این شرکت نیز در حال حاضر توسط ۶ استان مورد استفاده قرار می‌گیرد و تمامی فرآیندهای مهندسی ساختمان را به صورت الکترونیکی ارائه می‌دهد. این نرم‌افزار ضمن افزایش شفافیت و دقت عمل، خدمات الکترونیکی را به مهندسان ارائه می‌دهد.

وی گفت: هر دو محصول این شرکت بیش از ۱۵ سال سابقه فعالیت دارند و به طور مداوم به‌روزرسانی می‌شوند. در حال حاضر، حدود ۷۰ صندوق قرض‌الحسنه از نرم‌افزار بانکداری این شرکت و ۶ استان از نرم‌افزار نظام مهندسی ساختمان آن استفاده می‌کنند.

محمدرضا نادری‌زاد در خصوص بزرگ‌ترین یا مهم‌ترین دستاورد این مجموعه بیان کرد: این شرکت در هر دو محصول خود دستاوردهای قابل‌توجهی به دست آورده است.

ایشان افزود: در محصول نظام مهندسی، ایجاد شفافیت در عملکرد سازمان نظام مهندسی از مهم‌ترین دستاوردها به شمار می‌رود. این امر به ویژه در زمینه واگذاری کار به اعضای سازمان از اهمیت بالایی برخوردار است. نرم‌افزار این شرکت با دارا بودن ۴۰ سیستم مختلف، عدالت در توزیع کار را تا حد زیادی افزایش داده است.

در حوزه صندوق‌های قرض‌الحسنه نیز، بزرگ‌ترین دستاورد این شرکت، ارائه تمامی خدمات الکترونیکی با هزینه پایین به این صندوق‌ها است. در حالی که بانک‌ها هزینه‌های گزافی برای ارائه خدمات الکترونیکی به مشتریان خود دریافت می‌کنند، این شرکت موفق شده است امکاناتی مشابه خدمات بانکی را با هزینه‌ای به مراتب پایین‌تر به صندوق‌های قرض‌الحسنه ارائه دهد. این امر نقش موثری در توسعه فرهنگ قرض‌الحسنه در کشور ایفا کرده است.

به گفته مدیرعامل این شرکت، بزرگ‌ترین چالش پیش روی این شرکت در خصوص هر دو محصول، تمایل دولت به ورود به فرآیند تولید آنها است. این امر با توجه به بروکراسی اداری پیچیده و زمان‌بر، مانع از استفاده بهینه از این محصولات می‌شود. در حالی که این محصولات از قبل آماده ارائه و استفاده هستند.

این شرکت از  وزارت راه و شهرسازی تقاضای حمایت دارد تا از طریق استفاده از این محصولات، مشکلات موجود در کشور حل و فصل شوند. همچنین در زمینه بانکداری، اعتمادسازی و بروکراسی پیچیده اداری نیز به حمایت این معاونت نیازمند است.

ایشان در خصوص رقم اشتغالزایی مستقیم و غیرمستقیم ایجاد شده توسط این مجموعه گفت: در مجموعه ما به صورت مستقیم ۳۳ نفر تحت پوشش بیمه و متخصص مشغول به کار هستند و غیرمستقیم نیز با توجه به کاربرد بسیار زیاد نرم‌افزار ما تعداد بسیار زیادی با ما همکاری می‌کنند.

وی در خصوص کاربرد محصولات خود در حوزه مناطق کمتربرخوردار اظهار داشت: صندوق‌های قرض‌الحسنه بزرگ بیشتر در شهرستان‌های کوچک هستند مخصوصا در مکان‌هایی که کشاورزی هست زیرا آنان نیاز به وام برای کشاورزی دارند و کمتر به سیستم‌های بانک وابسته هستند. ما اکنون صندوق‌های بزرگی داریم که در شهرستان‌های کوچک و مناطق کمتربرخوردار هستند و حدود ۲۰ صندوق ما در روستاها هستند و توسعه این کار باعث آبادانی مناطق کمتربرخوردار شده است. همچنین در مبحث نظام مهندسی ساختمان نیز در استان بوشهر، هرمزگان و دیگر استان‌های دورتر از مرکز توانستیم زیرساخت‌هایی که ایجاد کردیم را در آن‌جا توسعه دهیم.